بازیابی فایل اکسل ذخیره نشده به روش های مختلف
بازیابی فایل اکسل ذخیره نشده به روش ها مختلف
موقعیت های متعددی پیش می آید که نیاز به بازیابی فایل اکسل ذخیره نشده خود داشته باشید .
اجازه بدهید داستان را از اینجا شروع کنیم که پشت کامپیوتر خود نشسته اید و مشغول کار با نرم افزار اکسل خود هستید و با اطلاعات فراوانی سرو کار دارید .
همه چیزی بخوبی پیش می رود و شما سخت مشغول کار هستید به گونه ای که از بعضی چیزها غافل می شوید . ساعات متمادی را مشغول به کار هستید و همه چیز بخوبی پیش می رود تا اینکه ناگهان اتفاقی می افتد
ناگهان اکسل دچار خطا می شود و به اصطلاح نرم افزار هنگ می کند و مانع از ادامه کار توسط شما می شود .
یا اینکه همه چیز بخوبی پیش می رود و نرم افزار هم دچار خطا و اشکالی نمی شود اما ناگهان برق سیستم شما قطع می شود .
به این موارد این را نیز اضافه کنید که فایلی را که مشغول کار بروی آن بودید را ذخیره هم نکرده بودید .
اکنون با تصور این وضعیت چه حالی به شما دست خواهد داد .
ناراحتی و غم ، افسوس و پشیمانی از اینکه فایل خود را ذخیره نکرده بودید و یا اینکه خشم و عصبانیت .
اما هیچ کدام از این حالات کمکی به شما نخواهد کرد .
حتما از خود می پرسید که چه باید کرد .
خوب ساده است باید به فکر راه چاره باشید .
راه چاره چیست ؟
این دقیقا همان دلیلی است که شما اینجا هستید و مشغول خواندن این مطلب تا راه چاره را بیابید .
پس تا انتها من را همراهی کنید تا راهکارهای موجود برای بازیابی فایل اکسل ذخیره نشده را با هم بررسی کنیم .
روش اول در بازیابی فایل اکسل ذخیره نشده
حتما تا به حال این جمله به گوشتان خورده است که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد .
خوب چرا ما به این جمله عمل نکنیم تا بعدا دچار مشکل نشویم .
اما منظور چیست ؟
منظور این است که از همان ابتدای امر که به ایجاد یک فایل اکسل می پردازید اقدام به ذخیره کردن ان در فواصل زمانی معین کنید تا آخرین تغییرات شما در فایل مربوطه ذخیره شود .
ذخیره سازی اطلاعات در فاصله زمانی مشخص و در خلال تکمیل ندریچی پروژه شما این اطمینان خاطر را به شما می دهد که اطلاعات شما در صورت بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی محفوظ مانده و مجددا در دسترس خواهد بود .
برای اینکه اطلاعات خود را بطور مرتب در اکسل ذخیره کنید چند راه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم .
در اولین گام بعد از باز کردن نرم افزار اکسل خود و قبل از اینکه شروع به کار در داخل فایل مربوطه کنید بهتر است که فایل خود را از همان ابتدای امر در داخل کامپیوتر خود ذخیره کنید . برای این کار می توانید از راههای مختلفی استفاده کنید.
اما یکی از روش های مرسوم این است که دکمه های CTRL +S را از روی صفحه کلید خود بطور همزمان فشار دهید .
با این کار پنجره مربوط به ذخیره فایل برای شما به نمایش درآمده و فایل خود را با نام دلخواه و در مسیر دلخواه خود ذخیره می کنید .
اما این اول ماجرا خواهد بود چرا که باید در فواصل زمانی متعدد که مشغول کار بر روی پروژه خود در اکسل هستید اقدام به ذخیره کارهای خود نمایید تا در صورت بروز هر مشکلی قادر به برگرداندن فایل اکسل خود طبق آخرین اطلاعات ذخیره شده باشید.
برای این کار نیز دو راه پیشنهادی وجود دارد :
اول اینکه خود شما کار ذخیره کردت اطلاعات را بر عهده گرفته و هر از چند گاهی به ذخیره کرد اطلاعات خود مبادرت ورزید .
برای این کار هم روش هایی چند وجود دارد اما ساده ترین و سریعترین راه این است که همزمان کلیدهای ترکیبی CTRL+S را هر چند دقیقه یک بار فشار دهید تا کار ذخیره کردن اطلاعات شما انجام شود .
اما در روش دوم پیشنهاد بهتری برای شما داریم .
اینکه کار ذخیره کردن اطلاعات را بخود اکسل بسپارید تا در فواصل زمانی معین اطلاعات شما را ذخیره کند.
برای این کار باید تنظیماتی را در اکسل انجام دهید که در زیر به آنها می پردازیم .
تنظیمات مربوط به ذخیره سازی اطلاعات توسط خود اکسل
برای انجام این تنظیمات ابتدا به سربرگ File رفته و با باز کردن آن گزینه Option را انتخاب نمایید تا پنجره زیر برای شما به نمایش درآید .
در این پنجره نیز از کادر سمت چپ بر روی گزینه Save کلیک کنید .
با این انتخاب از گزینه های سمت راست که برای شما به نمایش در می آید.
ابتدا تیک گزینه Save Auto Recover information را بزنید .
اکنون مهمترین قسمت ماجرا این است که تعیین کنید که اکسل هر چند دقیقه یک بار اقدام به ذخیره کردن اطلاعات شما کند .
فقط کافی است عدد مورد نظر خود را به دقیقه در کادر مربوطه وارد کنید و با زدن دکمه Ok بقیه کارها را به اکسل بسپارید .
با این روش ها می توانید خود را از دردسرهای ذخیره نشدن اطلاعات در حین کار بروی آنها در امان بدارید .
اما با تمامی این تفاسیر اگر باز هم در موقعیتی قرار گرفتید که ناگزیر شدید از اینکه اطلاعات خود را به نحوی بازیابی نمایید پس باید به سراغ ادامه این آموزش برویم .
روش های بازیابی و برگرداندن فایل های اکسل ذخیره نشده
ما در اینجا سه فرض و سناریو را برای ذخیره نکردن اطلاعات در اکسل در نظر می گیریم و برای هر سناریو راهی را معرفی خواهیم نمود .
سناریوی اول :
بازیابی فایل اکسلی که هنوز ذخیره نشده است.
بعنوان اولین سناریو فرض می کنیم که شما فایل اکسلی را باز کرده و مشغول کار با آن می شوید .
آنچه که مدنظر شماست این است که بعد از اتمام کار خود بر روی فایل اکسل در انتهای امر آن را ذخیره کنید.
اما قبل از اینکه به این مرحله برسید اکسل شما دچار مشکل می شود و یا اینکه ممکن است سیستم عامل شما دچار اختلال شده و مانع از ادامه کار شما شود .
در این حالت بعد از رفع اشکال کار می توانید مجددا فایل اکسل جدیدی را باز نمایید و مراحل زیر را دنبال کنید تا به کمک این مراحل بتوانید فایل خود را بازیابی نمایید .
- ابتدا یک فایل اکسل جدید را باز نمایید .
- به سراغ سربرگ File رفته بر روی آن کلیک نمایید
- از کادر سمت چپ بر روی گزینه Open کلیک نمایید .
همانگونه که در تصویر نمایان است باید به سراغ گزینه Recent رفته و بر روی آن کلیک نمایید.
بعد از انجام این مرحله اکسل برای شما پنجره ای همانند تصویر زیر را به نمایش می گذارد .
در این پنجره لیستی از تمامی فایل های اکسل که بنا برهر دلیل قبل از ذخیره شدن دچار اشکال شده اند برای شما به نمایش در می آید .
فقط کافی است فایل مربوطه را انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید تا مجددا اطلاعات شما در محیط اکسل بازیابی شوند .
نکته ای که می توان به آن اشاره نمود این است که اکسل معمولا نسخه ای از فایل های ذخیره نشده را در مسیر مشخصی از سیستم شما ذخیره می کند .
آدرس این مسیر به قرار زیر است .
C:\Users\[SystemName]\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles
در عبارت فوق SystemName اشاره به نام کامپیوتر شما دارد .
بنابراین شما با پیگیری مسیر فوق بطور مستقیم نیز می توانید به محل ذخیره سازی فایل های اکسلی که دچار اشکال شده اند مراجعه نموده و اقدام به بازگردانی اطلاعات اکسل خود نمایید.
سناریوی دوم :
بازیابی فایل اکسلی که قبلا ذخیره شده است .
این حالت زمانی کاربرد دارد که فایل اکسل خود را در فواصل زمانی مختلف ذخیره نموده اید و ناگهان در حین کار نرم افزار اکسل و یا سیستم عامل شما هنگ می کند و از ادامه کار باز می مانید .
در اینجا چون قبلا کار ذخیره سازی اطلاعات را بطور متناوب انجام می داده اید کار بازیابی باطلاعات برای شما ساده تر خواهد بود .
هر چند که ممکن است نتوانید آخرین اطلاعات خود را دوباره داشته باشید.
بعنوان مثال اگر ۱ ساعت بر روی فایلی کار می کنید و تنظیماتی را که در بخش اول همین مطلب به آن اشاره کردم را به گونه ای قرار داده اید که هر ۵ دقیقه یک بار کار ذخیره سازی خودکار اطلاعات برای شما انجام شود در موقع بازیابی ممکن است حداکثر اطلاعات مربوط به ۵ دقیقه نهایی را نداشته باشید .
اما برای استفاده از این روش ابتدا فایل اکسل خود را باز نمایید .
به محض باز کردن فایل اکسل نرم افزار کادری را در سمت چپ صفحه کای به شما نمایش می دهد .
نام این کادر Document recovery می باشد .
در اینجا نیز فقط کافی است که نام فایل مورد نظر خود را انتخاب نمایید تا اکسل بطور خودکار آخرین اطلاعات موجود در این فایل را برای شما بازیابی و به نمایش بگذارد .
سناریوی سوم :
بازیابی اطلاعات قبلی در اکسل .
حالتی که در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم کمی متفاوت از آن چیزی است که در دو سناریوی قبلی بررسی نمودیم .
در این حالت هیچ خطا و ایرادی در کارکرد نرم افزار اکسل و یا سیستم عامل شما رخ نداده است و همه چیز بطور کاملا طبیعی پیش می رود .
شما فایل اکسلی دارید که از قبل حاوی اطلاعاتی می باشد . این فایل را باز نموده و اطلاعات جدیدی را وارد نموده و یا اینکه تغییراتی را در اطلاعات قبلی ایجاد می کنید و در فواصل زمانی معین نیز انها را ذخیره سازی می کنید .
اما بنابر هر دلیل اگر از تغییراتی که در فایل اکسل خود ایجاد نمودید پشیمان شدید و بخواهید اطلاعات اولیه فایل خود را بازیابی نمایید با وجودی که اخرین تغییرات مربوطه را نیز ذخیره کرده اید چه باید انجام دهید .
خوب در اینجا این مراحل را دنبال نمایید .
ابتدا بر روی سربرگ File کلیک نمایید .
گزینه Info را انتخاب و سپس به سراغ گزینه Manage Workbook بروید .
در اینجا نیز می توانید نسخه مورد نظر از فایل خود را انتخاب نمایید تا باز شود .
در بدو ورد اکسل به شما گزینه ای تحت عنوان Restore را به نمایش می گذارد که می توانید با استفاده از این دکمه به بازیابی اطلاعات قبلی خود در این فایل بپردازید .
در اینجا به بررسی کلیه مواردی که با استفاده از انها می توانیم اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی کنیم پرداختیم .
امیدوارم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید . .
دیدگاهتان را بنویسید